Kdo tu kroutí kormidlem?
Když si uděláte průzkum důvodů, proč lidé mají zájem chodit na konference, zjistíte dvě věci. Zaprvé: účastníci chtějí získat relevantní informace a poznatky. Zadruhé: účastníci chtějí navázat nové kontakty a potkat zajímavé lidi ze svého oboru. Zatímco první bod bývá vcelku saturovaný a v rámci příprav mu organizátoři akce i přednášející věnují spoustu pozornosti, bod druhý je stále zajícem v pytli. Předem nikdy nevíte.
Obsah je všude
Všechno, co potřebujeme, nalezneme na internetu. Inspirativní a edukativní obsah na nás vyskakuje neustále. Už nejde o nedostatek, ale o výběr z přebytku. Jen oficiální TEDx stránky superproducenta „myšlenek, které stojí za to šířit“ obsahují kromě živého vysíláni i videoarchiv, nabízející přes 2 000 kusů přednášek, příběhů a nápadů otitulkovaných v desítkách jazycích.
Studuj tedy jsi
Studovat na nejlepších univerzitách po celé planetě dnes můžete bez toho, abyste vytáhli patu z domu. Stačí se přihlásit na některou z řady platforem poskytujících vybrané kurzy. Za všechny zmíníme server Coursera, který už na kurzech „vyškolil" 40 milionů lidí nabídkou z více než 190 univerzit. Lekce jsou zpravidla zdarma, zpoplatněny jsou kurzy s ověřeným certifikátem jak od Coursery, tak od konkrétní univerzity. Poučení? Účastníci zájezdu už se dnes nepotřebují zájezdu fyzicky účastnit. Na to, aby si z něj odnesli vše potřebné, jim stačí wifi. Otázka do pranice? Jaká lákadla budou muset prezentéři konferencí vymyslet, aby lidé přišli na jejich akci osobně a ne jen formou IP adresy? Pojďte se s námi podívat na tento inspirující a pro konzervativce možná trochu zneklidňující seznam.
1. Nejde jen o to, co je obsahem konference. Ale také o to, jak se ten obsah sděluje. Získá publikum opravdu to, co slibujete v akvizici?
2. Přemýšlíte o využití interaktivních prvků, spolupráci v týmech a vzájemném sdílení?
3. Pracujete s biorytmy a kapacitou pozornosti?
4. Podporujete proudění energie v prostoru a obousměrnou komunikaci místo jednosměrné?
5. Využíváte napodobování, pozorování, open space diskusní skupiny, kulaté stoly, miniprojekty, kvízy?
6. Zařazujete otevřené formáty, které umožní účastníkům formulovat svoje problémy a pomáhat řešit problémy jiných?
7. Umožníte účastníkům si do jisté míry moderovat vývoj programu tak, aby si odnesli co možná nejrelevantnější poznatky?
8. Mohou si místo pasivního příjmu předem připraveného a neflexibilního obsahu sami vybírat „místnosti“, měnit je podle užitečnosti a formou brainstormingu přispívat k obohacení debat?
To nejjednodušší, co můžete udělat, je rozdělit čas na bloky odlišných činností. Místo prezentací jednoho slidu za druhým – nahodit udičku a sbírat úlovky. Zařadit F&Q. Ve dvojicích, ve skupinách. Až se rozvine živá a angažovaná diskuse. Od problému k řešení se za přispění všech dostanete rychleji, lépe, bez stresu a s větším úspěchem.
Další tipy do scénáře vaší konference
1. Nabídněte opravdu hodnotný obsah a (nebo) formu. Všechno už bylo řečeno, jen to ještě neřekl každý? Odolejte pokušení býti neoriginálním. A co lze krátit, kraťte.
2. Dodejte výstupy – a dejte si záležet. Chovejte se jako McDonald´s: přehledné menu, drive through, take away.
3. Mějte na paměti relevantnost vašeho učení v praxi: nejsme tak bohatí, abychom mohli kupovat levné žvásty.
4. Dbejte na zapamatovatelnost. Čím interaktivnější podobu akce má, tím větší je šance, že si účastníci vztahy a konexe získané na místě ponesou s sebou i ven, do života.
Reference in time
Počítejte s tím, že se reference na vaši akci dostanou ven okamžitě. Konference běží pár minut a po síti se dávno šíří komentáře nadšených ůčastníků. Anebo těch rozezlených. S rozvojem sociálních sítí se každý stal hodnotitelem a mnozí si na tom založilo svoji sledovanost. Již v průběhu konference nezapomeňte sociální sítě sledovat a na příspěvky okamžitě reagujte. A navíc, stejně důležité, využijte toho, že se o vás chce informovat. Nenechávejte nic na náhodě a dejte svým účastníkům podklady ke sdílení k dispozici sami. Zásah vaší konference pak bude o mnoho širší.
Jestliže (se) připravujete (na) konferenci, zde jsou tři zásadní hesla, která byste si měli napsat na lednici: interakce, spolupráce, sdílení. Proč? Protože platí – konference je mrtvá, ať žije zkušenost!