Konference je mrtvá, ať žije konference?

Konference je mrtvá, ať žije konference?

Konference je mrtvá, ať žije konference?

Jako dlouholetý organizátor konferencí různých druhů víme, že každá příští akce je výzva. A jelikož se chceme neustále zlepšovat, udělali jsme si rešerši aktuálních trendů a sepsali je pro vás do šikovného blogu. Nás to bavilo, věříme, že to bude bavit i vás!

Dávno pryč je trend, kdy byl platící účastník konference vydaný na milost a nemilost organizátorovi a prezentérům systémem: Líbí nebo nelíbí, prostě tiše seď! In je interakce a rychlý nákup. Líbí? Zůstanu, přijímám a přispívám. Nelíbí? Jdu jinam. Mám příliš silný pocit, že dlouze nakupuju a málo dostávám? Jdu jinam. Energie kolem mě proudí jednosměrně? Jdu jinam.

Kdo tu kroutí kormidlem?

Když si uděláte průzkum důvodů, proč lidé mají zájem chodit na konference, zjistíte dvě věci. Zaprvé: účastníci chtějí získat relevantní informace a poznatky. Zadruhé: účastníci chtějí navázat nové kontakty a potkat zajímavé lidi ze svého oboru. Zatímco první bod bývá vcelku saturovaný a v rámci příprav mu organizátoři akce i přednášející věnují spoustu pozornosti, bod druhý je stále zajícem v pytli. Předem nikdy nevíte.

Obsah je všude

Všechno, co potřebujeme, nalezneme na internetu. Inspirativní a edukativní obsah na nás vyskakuje neustále. Už nejde o nedostatek, ale o výběr z přebytku. Jen oficiální TEDx stránky superproducenta „myšlenek, které stojí za to šířit“ obsahují kromě živého vysíláni i videoarchiv, nabízející přes 2 000 kusů přednášek, příběhů a nápadů otitulkovaných v desítkách jazycích.

Studuj tedy jsi

Studovat na nejlepších univerzitách po celé planetě dnes můžete bez toho, abyste vytáhli patu z domu. Stačí se přihlásit na některou z řady platforem poskytujících vybrané kurzy. Za všechny zmíníme server Coursera, který už na kurzech „vyškolil" 40 milionů lidí nabídkou z více než 190 univerzit. Lekce jsou zpravidla zdarma, zpoplatněny jsou kurzy s ověřeným certifikátem jak od Coursery, tak od konkrétní univerzity. Poučení? Účastníci zájezdu už se dnes nepotřebují zájezdu fyzicky účastnit. Na to, aby si z něj odnesli vše potřebné, jim stačí wifi. Otázka do pranice? Jaká lákadla budou muset prezentéři konferencí vymyslet, aby lidé přišli na jejich akci osobně a ne jen formou IP adresy? Pojďte se s námi podívat na tento inspirující a pro konzervativce možná trochu zneklidňující seznam.

1. Nejde jen o to, co je obsahem konference. Ale také o to, jak se ten obsah sděluje. Získá publikum opravdu to, co slibujete v akvizici?

2. Přemýšlíte o využití interaktivních prvků, spolupráci v týmech a vzájemném sdílení?

3. Pracujete s biorytmy a kapacitou pozornosti?

4. Podporujete proudění energie v prostoru a obousměrnou komunikaci místo jednosměrné?

5. Využíváte napodobování, pozorování, open space diskusní skupiny, kulaté stoly, miniprojekty, kvízy?

6. Zařazujete otevřené formáty, které umožní účastníkům formulovat svoje problémy a pomáhat řešit problémy jiných?

7. Umožníte účastníkům si do jisté míry moderovat vývoj programu tak, aby si odnesli co možná nejrelevantnější poznatky?

8. Mohou si místo pasivního příjmu předem připraveného a neflexibilního obsahu sami vybírat „místnosti“, měnit je podle užitečnosti a formou brainstormingu přispívat k obohacení debat?

To nejjednodušší, co můžete udělat, je rozdělit čas na bloky odlišných činností. Místo prezentací jednoho slidu za druhým – nahodit udičku a sbírat úlovky. Zařadit F&Q. Ve dvojicích, ve skupinách. Až se rozvine živá a angažovaná diskuse. Od problému k řešení se za přispění všech dostanete rychleji, lépe, bez stresu a s větším úspěchem.

Další tipy do scénáře vaší konference

1. Nabídněte opravdu hodnotný obsah a (nebo) formu. Všechno už bylo řečeno, jen to ještě neřekl každý? Odolejte pokušení býti neoriginálním. A co lze krátit, kraťte.

2. Dodejte výstupy – a dejte si záležet. Chovejte se jako McDonald´s: přehledné menu, drive through, take away.

3. Mějte na paměti relevantnost vašeho učení v praxi: nejsme tak bohatí, abychom mohli kupovat levné žvásty.

4. Dbejte na zapamatovatelnost. Čím interaktivnější podobu akce má, tím větší je šance, že si účastníci vztahy a konexe získané na místě ponesou s sebou i ven, do života.

Reference in time

Počítejte s tím, že se reference na vaši akci dostanou ven okamžitě. Konference běží pár minut a po síti se dávno šíří komentáře nadšených ůčastníků. Anebo těch rozezlených. S rozvojem sociálních sítí se každý stal hodnotitelem a mnozí si na tom založilo svoji sledovanost. Již v průběhu konference nezapomeňte sociální sítě sledovat a na příspěvky okamžitě reagujte. A navíc, stejně důležité, využijte toho, že se o vás chce informovat. Nenechávejte nic na náhodě a dejte svým účastníkům podklady ke sdílení k dispozici sami. Zásah vaší konference pak bude o mnoho širší.

Jestliže (se) připravujete (na) konferenci, zde jsou tři zásadní hesla, která byste si měli napsat na lednici: interakce, spolupráce, sdílení. Proč? Protože platí – konference je mrtvá, ať žije zkušenost!

10. března 2020